۱۳۸۸ دی ۱۹, شنبه

فوران چاه شماره 104 مارون مهار شد




پس از 2 هفته تلاش شبانه روزي كارشناسان و متخصصان شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب فوران چاه شماره 104 مارون شامگاه جمعه 18 دي ماه به طور كامل مهار شد.
به گزارش روابط عمومي اين شركت، این چاه از دوم دی ماه‌ به دليل شکستن لوله جداری و آستری در نتیجه رانش زمین در عمق 670 متری دچار آسیب شد.

از آنجا که محل شكستگي لوله جداری این چاه در سازند آغاجاری و نزدیک به سطح زمین بود، این پدیده با نفوذ نفت و گاز به سطح و ایجاد چشمه‌های نفتی و گازی در اطراف چاه همراه شده است.
این حادثه كه در نوع خود در یک صد سال گذشته بی‌سابقه بوده با كمترين ريسك و بالاترين ضريب ايمني به پايان رسيد.
براي كنترل چاه و فوران نفت و گاز عملیات متعددي بر روي چاه نفتی مارون انجام و این چاه پس از آن كه به طور کامل در کنترل نیروهای عملیاتی قرار گرفت با استفاده از دكل 69 فتح و عمليات مسدود كردن چاه با سيال سنگين به طور كامل مهار شد.
 در اين مدت با حضور بالاترين رده هاي سازماني صدها نفر از  نیروی عملیاتی از شرکت‌های ملی مناطق نفت خیز جنوب ، شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون، شرکت ملی حفاری ایران و شرکت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت در منطقه مستقر بوده و همزمان با پيشبرد عمليات مهار چاه، با ايجاد سد و حوضچه هاي متعدد از سرازير شدن نفت خام به رودخانه جراحي به طور كامل جلوگيري به عمل آمد.
به علت فشار و حرکت سیال در این چاه مهار آن با روشهای بدون حضور دکل نظیر عملیات چاه پیمایی و استفاده از لوله مغزی سیار غیر ممکن بوده و مسوولین با اندیشیدن تمهیداتی جهت جلوگیری از راهیابی نفت به رودخانه جراحی و آلوده سازی منطقه، اعزام نزدیک ترین دکل را به محل چاه در دستور کار خود قرار داده بودند.
عمليات تكميلي براي ايمن سازي اين چاه ساعاتي پس از مهار فوران چاه آغاز شده و هم اكنون ادامه دارد.