۱۳۸۸ آذر ۸, یکشنبه

حفاري چاه هاي نفت و گاز در مناطق نفت خيز ارزان تر از ديگر كشورهاست


مدير عامل شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب گفت: هزينه حفاري هر حلقه چاه نفت و گاز به طور ميانگين 50 ميليارد ريال است كه در مقايسه با ديگر كشورها ناچيز و قابل توجه است.

به گزارش ستاد خبري هفتمين نمايشگاه تخصصي صنعت حفاري، مهندس غلامرضا حسن بيگلو، افزود: اين در حالي است كه مخازن مناطق نفت خيز جنوب داراي عمق و پيچيدگي بيشتري هستند.

وي ادامه داد: در زمينه حفاري در سال هاي اخير موفقيت هاي چشمگيري از نظراستفاده از فناوري هاي نوين و فعاليت هاي پژوهشيي و تحقيقاتي صورت گرفته كه از نظر كمي و كيفي رشد داشته است.

مهندس «حسن بيگلو»، با بيان اينكه نفت همچنان اصلي ترين عامل انرژي در جهان محسوب مي شود، اظهار داشت: كشور ما داراي 11 درصد ذخاير كل جهان و 18 درصد ذخاير خاورميانه است و نفت از نظر ما جايگاهي استراتژيك دارد.

وي افزود: رقم قابل توجهي از ذخاير كشور در مناطق نفت خيز جنوب است و نزديك به 45 ميدان نفتي و 60 مخزن در اختيار اين شركت است كه رقم قابل توجهي است.

عضو اصلي هيئت مديره شركت ملي نفت ايران ادامه داد: شاه كليد ورود به مخازن نفت حفاري است  و تا زماني كه نفت به عنوان يك عنصر گرانبها مطرح است صنعت حفاري نيز اهميت دارد.

مهندس «حسن بيگلو»، گفت: با نگاهي به سير تحول حفاري بويژه از نظر راهبري و مباحث فني آن در مناطق نفت خيز جنوب، مشاهده مي شود كه از اين نظر موفقيت هاي بسيار خوبي نسبت به سال 1357 حاصل شده است.