۱۳۸۸ آذر ۲۱, شنبه

آغاز عمليات حفاري 13 حلقه چاه در ميدان گازي كيش


معاون مدير عامل در عمليات حفاري شركت ملي حفاري ايران از آغاز عمليات حفاري 13 حلقه چاه توسعه اي در ميدان گازي كيش در اوايل دي ماه سال جاري خبر داد.

مهندس محمدرضا تاكايدي در گفت و گو با ستاد خبري هفتمين نمايشگاه تخصصي صنعت حفاري افزود: به اين منظور دكل حفاري 61 فتح در منطقه مستقر شده و به زودي عمليات حفاري در اين موقعيت شروع خواهد شد.
وي، گفت: همچنين دستگاه حفاري 67 فتح براي استقرار در موقعيت مخزن گازي كيش در حال مهيا شدن است و در فاصله كوتاه با آغاز عمليات حفاري توسط دستگاه 61 فتح اين دستگاه نيز به منطقه منتقل مي شود.
تاكايدي، اظهار داشت: حفاري اين چاه ها بر اساس قرارداد با شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به عنوان کارفرما در دو مجموعه كلاستر A  و B  برنامه ریزی شده و در اين ارتباط یک ریل کشنده دستگاه حفاری خشکی روی محور (PONY BASE) طراحی و 7 حلقه چاه توسعه‌ای روی کلاستر B و 6 حلقه دیگر روی کلاستر A حفاری مي گردد.
معاون مدير عامل در عمليات حفاري شركت ملي حفاري ايران با اشاره به اين كه مدت اجرای پروژه 36 ماه و مبلغ قرار داد 129 میلیون یورو است افزود: پروژه به صورت کلید در دست تعریف شده و حفاری و خدمات پشتیبانی از جمله تامین کالا و مواد به عهده شرکت ملی حفاری است.
مخزن گازی کیش با برآورد ذخیره 40 تریلیون فوت مکعب گاز  به نسبت شیرین از نظر حجم هفدهمین مخزن گازی دنیا به شمار می‌آید.
شرکت ملی نفت ایران تلاش می‌کند فاز نخست بهره برداری از مخزن گازی کیش به میزان 20 میلیون متر مکعب در روز در برنامه پنجم توسعه تحقق یابد.
شركت ملي حفاري ايران در اول دي ماه 1358 به فرمان اما خميني(ره) تاسيس شد.