۱۳۸۸ آذر ۲۱, شنبه

تامين قطعات و تجهيزات حفاري به ارزش 600 ميليارد ريال توسط سازندگان داخلي در 9 ماه سال جاري


مدير تداركات و امور كالاي شركت ملي حفاري ايران از سفارش ساخت قطعات و تجهيزات مورد نياز بخش هاي عملياتي اين شركت به ارزش 600 ميليارد ريال به سازندگان داخلي در 9 ماه سال جاري خبر داد.

محمدحسن عليزاده، در گفت و گو با ستاد خبري هفتمين نمايشگاه تخصصي صنعت حفاري افزود: از اين رقم 400 ميليارد ريال مربوط به تامين قطعات پر مصرف و 200 ميليارد ريال تجهيزات مورد نياز در عمليات حفاري و خدمات فني است.

وي، با اشاره به اين كه هم اكنون يكصد سازنده در سراسر كشور بويژه استان خوزستان ساخت قطعات و تجهيزات اين صنعت مهم و پيچيده را بر عهده دارند، گفت: ميزان خريدهاي داخلي در اين بخش در يك سال گذشته رشدي 50 درصدي در قياس با سال قبل از آن دارد.

عليزاده، در پيوند با اين مطلب اظهار داشت: به هر نسبت كه خريد داخلي افزايش پيدا مي كند به همان نسبت از خريدهاي خارجي و خروج ارز كاسته مي شود ضمن آن كه صنعت داخلي تقويت شده و حدود 30 هزار فرصت شغلي ايجاد شده است.

مدير تداركات و امور كالاي شركت ملي حفاري ايران توضيح داد: ويژگي صنعت حفاري به گونه اي است كه همواره بايد 90 هزار قطعه اعم از كوچك، بزرگ و پيچيده در انبارها موجود باشد كه بخشي از آنها در رديف قطعات پر مصرف قرار دارند.

وي، با بيان اين كه در زمان حاضر بيش از 13 هزار قطعه پرمصرف حفاري در داخل كشور توليد انبوه مي شود، خاطر نشان كرد: بومي سازي فقط بر روي قطعاتي انجام مي شود كه از نظر اقتصادي مقرون به صرفه باشد.

عليزاده، تعداد دستگاه هاي حفاري در خشكي و درياي فعال در ناوگان حفاري شركت ملي حفاري ايران را هم اكنون 60 دستگاه اعلام كرد و گفت: 10 دستگاه ديگر نيز در راه است كه تعدادي از آنها تا پايان سال به مجموعه دستگاه ها افزوده خواهد شد.

مدير تداركات و امور كالاي شركت ملي حفاري ايران با اشاره به اين كه اين شركت توانايي و تجربه علمي و عملي براي ارائه خدمات فني و ويژه حفاري همزمان با عمليات حفاري را دارد افزود: با اين ويژگي مي توان ادعا كرد كه شركت ملي حفاري ايران در شمار بزرگترين شركت هاي حفاري جهان است زيرا اين خدمات در شركت هاي خارجي توسط مجموعه اي كه گاهي به 40 شركت مي رسند انجام مي شود.

وي، درباره اهميت برپايي نمايشگاه تخصصي صنعت حفاري گفت: اين نمايشگاه با هدف همدلي بيشتر بين سازندگان و اين شركت برگزار مي شود و ديد مثبت و اعتماد مديريت شركت ملي حفاري ايران به سازندگان داخلي موجب موفقيت هاي بزرگي در عرصه طراحي، مهندسي و ساخت قطعات و تجهيزات در كشور شده است.


هفتمين نمايشگاه تخصصي صنعت حفاري از 28 آذر لغايت اول دي ماه در مجموعه مركزي شركت ملي حفاري ايران در اهواز برگزار مي شود.

تا كنون بيش از 113 شركت و سازنده داخلي براي حضور در اين نمايشگاه ثبت نام كرده اند.