۱۳۸۸ آذر ۱۰, سه‌شنبه

نخستین کامیون نمودار گیری و چاه پیمایی ساخت ایران رونمایی می شود

همزمان با آغاز به کار  هفتمین نمایشگاه تخصصی صنعت حفاری در اهواز، نخستین کامیون نمودارگیری و چاه پیمایی ساخت ایران رونمایی می کند.
مدیرعامل شرکت فنی و مهندسی پارس فلارد در گفت وگو با ستاد خبری این نمایشگاه گفت: با ساخت کامیون نمودارگیری و چاه پیمایی و آزمایش موفقیت آمیز در کشور، ایران از واردات این نوع خودروهای ویژه بی نیاز می شود. 
  جهانگیر عالی پور‌ افزود: ساخت این کامیون ها تا پیش از این تنها در انحصار دو کشور آمریکا و کانادا بود که با همکاری متخصصان و کارشناسان ایرانی طراحی و ساخت آنها در کشور بومی شده است.
 
  وی اظهار داشت: به سفارش شرکت ملی حفاری ایران، ساخت دو دستگاه کامیون نمودار گیری در این شرکت انجام شد که یک دستگاه آن همزمان با سی امین سالگرد تاسیس شرکت ملی حفاری رونمایی و عملیاتی خواهد شد.
 
عالی پور با اشاره به این که در ساخت این کامیون ها از ظرفیت ها و توانمندی چند شرکت بزرگ ساخت خودروهای سنگین، تجهیزات صنعتی، برق و الکترونیک داخلی استفاده شده است، گفت: قیمت هر دستگاه کامیون نمودارگیری از خارج کشور بدون احتساب هزینه های گمرکی بیش از 12 میلیارد ریال است که کامیون های ساخت داخل با 50 درصد این قیمت و ارائه خدمات مناسب تر در اختیار متقاضی قرار می گیرد.
 
مدیرعامل شرکت فنی و مهندسی پارس فلارد، کارآیی و کیفیت کامیون های ساخت داخل و لحاظ کردن پارامترهای مربوط به شرایط اقلیمی کشور را از ویژگی های این نوع کامیون برشمرد و افزود: ساخت اتاق این کامیون ها از حساسیت و ترکیبات فلزی و متریال خاص و غیر مغناطیسی(non-magnetic) برخوردار است.
 
وی اضافه کرد: در اتاق این کامیون‌ها تجهیزات ابزار دقیق، سیستم هیدرولیک، برق و دستگاه کشنده(winch) همچنین امکانات سرمایش و گرمایش تعبیه می شود.
 
عالی پور با بیان این که دستیابی به این موفقیت علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور و خودکفایی از نگاه ایجاد فرصت های شغلی و فعال کردن صنایع داخلی با اهمیت است، گفت: این موفقیت مرهون حمایت های مدیران ارشد صنعت نفت کشور به ویژه مدیران عامل شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی حفاری ایران است.
 
مدیرعامل شرکت فنی و مهندسی پارس فلارد، افزود: خدمات دهی در نزدیک ترین زمان، هزینه کمتر و اطمینان از تداوم عملیات نمودارگیری از مزیت های توجه به داخلی کردن ساخت این نوع دستگاه های ویژه حفاری است.
 
وی یادآور شد: هم اکنون امکان تامین درخواست های کشورهای نفت خیز از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس برای ساخت این کامیون ها در ایران وجود دارد.  
عالیپور به تعمیرات و بازسازی سیستم  هیدرولیک دستگاه حفاری دریایی مورب (ابوذر) و نیز ساخت دو دستگاه پمپ گل 1700 پی تی با تلاش متخصصان و کارکنان فنی این شرکت اشاره و اعلام کرد: انتظار می رود شرکت های نفتی در واگذاری سفارشات خود به شرکت ها تجارب و موفقیت های آنها در اجرای پروژه ها را مدنظر داشته باشند. 
مدیرعامل شرکت فنی و مهندسی پارس فلارد، استفاده از توانمندی های بخش خصوصی در استان خوزستان و بهره مندی از ظرفیت های موجود با توجه به حجم سرمایه گذاری های این بخش را مورد تاکید قرار داد.
  
هفتمین نمایشگاه تخصصی صنعت حفاری در آستانه سی امین سالگرد تاسیس شرکت ملی حفاری ایران از 28 آذر تا اول دی در محوطه ساختمان مرکزی این شرکت برگزار خواهد شد.
در برپایی این نمایشگاه، روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران، شرکت سامان تامین پژوه و انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان همکاری دارند.
شرکت ملی حفاری ایران اول دی 1358 به فرمان امام خمینی (ره) تاسیس شد و در 30 سال گذشته نقش اساسی در حفاری چاه های نفت و گاز و خدمات فنی و ویژه صنعت حفاری که نیاز به تخصص و دانش بالایی دارد، ایفا کرده است.
بومی کردن صنعت پیچیده حفاری، افزایش شمار دستگاه های حفاری در خشکی و دریا از شش دستگاه در سال 58 به 60 دستگاه در زمان حاضر، ارتقای سطح دانش کارکنان، توجه به ساخت قطعات و تجهیزات کاربردی و پر مصرف در حفاری با همیاری سازندگان و واحدهای تولیدی و صنعتی بخش خصوصی داخلی، ایجاد فرصت شغلی برای افزون بر 16 هزار نفر به طور رسمی و ارکان ثالث و نزدیک 30 هزار نفر به طور غیر مستقیم، از دستاوردها و موفقیت های ثبت شده در کارنامه 30 ساله فعالیت این شرکت است.